Renovatie Oranjebrug in Schiedam

Inwoners van Schiedam kunnen de Nieuwe Haven sinds maart 2023 oversteken via de volledig gerenoveerde Oranjebrug. De brug stamde uit 1939 en had nog geen eerdere renovatie ondergaan. Op basis van een pointcloud en oude archieftekeningen maakte Technisch Buro C. de Heer het uitvoeringsontwerp, waarbij de authentieke stijl van de brug werd behouden.

Het project begon bij de wens van de gemeente Schiedam om de ruim tachtig jaar oude Oranjebrug te renoveren. De klus kwam terecht bij Civiele Technieken deBoer en Solidd Steel Structures. Zij schakelden vervolgens Veldheer Engineering in, dat bestaat uit Akerveld Engineering en Technisch Buro C. de Heer. “We hebben eerder met Solidd Steel Structures samengewerkt bij de renovatie van de Churchillbrug in Leiden”, vertelt André van der Maarl, directeur van Technisch Buro C. de Heer. “Zij wisten wat wij in huis hebben en kwamen zo voor dit project opnieuw bij ons terecht.”

Verkeershinder tot een minimum beperkt
De tender van CT deBoer en Solidd Steel Structures viel op door de hoge EMVI-score, die zij vooral bereikten door de slimme wijze waarop ze verkeershinder tot een minimum konden beperken. “Onderdeel van het plan was een plateau aan de bovenkant van de vier heftorens. Dit plateau had een dubbele functie. Het diende als steiger voor de werkzaamheden aan de koppen van de heftorens, maar zorgde er tegelijkertijd voor dat het verkeer eronder zo lang mogelijk kon blijven doorrijden over het oude val. Uiteindelijk is de brug maar één weekend gesloten geweest voor verkeer.”

Pointcloud en archieftekeningen
Vervolgens kwam Technisch Buro C. de Heer in het spel. “We hebben een beoordeling van het voorontwerp gemaakt en gingen daarna zelf aan de slag met het definitieve ontwerp”, vertelt modelleur Matthijs van der Burg. “Dat deden we op basis van een pointcloud en de oorspronkelijke archieftekeningen uit de jaren ‘30. Het was nog een behoorlijke uitdaging om de nieuwe bovenbouw op de oude onderbouw te laten passen. Zeker omdat niet alle maten exact stonden aangegeven op die tekeningen.”

Authentiek leuningwerk
“Daarbij vond de opdrachtgever het belangrijk dat de authentieke stijl van de brug behouden bleef”, vult Van der Maarl aan. Een voorbeeld daarvan is het sierlijke leuningwerk, dat zo goed mogelijk moest worden nagebootst. “Details als de vorm van de leuningen komen niet terug in een pointcloud. Die moesten we dus echt nabootsen op basis van de archieftekeningen. De kleur van het leuningwerk is uiteindelijk aangepast, maar ik denk dat het terugbrengen van de oude stijl heel goed gelukt is”, aldus Van der Burg.

Hydraulische opleggingen
Een andere uitdaging was het vervangen van de zes opleggingen onder de hijsliggers. Een probleem met de Oranjebrug – en ook een van de redenen om te renoveren – was het klapperen van deze opleggingen als er verkeer overheen reed. “Daarom vervingen we de binnenste vier door hydraulische opleggingen. Daarin zit een cilinder die permanent tegen de onderkant van het val drukt en deze blijft ondersteunen, zodat het val niet meer tegen de opleggingen kan klapperen”, legt Van der Maarl uit. “Deze toepassing was nieuw voor ons, dus het was een uitdaging om dat goed te doorgronden en in het rekenmodel te verwerken. Inmiddels horen we terug dat de brug in de praktijk inderdaad niet meer klappert.”

Trimble Connect
“De samenwerking Veldheer Engineering is opgezet voor projecten zoals deze beweegbare brug”, zegt Van der Maarl. “Akerveld Engineering is er voor het werktuigbouwkundige deel, wij nemen het staalbouwkundige deel voor ons rekening. Omdat de modellen van Akerveld en van ons geen clashes mogen opleveren, moet de communicatie goed zijn. In dit geval is dat gelukt dankzij BIM-platform Trimble Connect. Hiermee deelden we onze 3D-modellen met Akerveld, maar ook met CT deBoer en Solidd. Dat maakte de communicatie over de hele linie heel duidelijk.”

Werkbezoek
Nadat het stalen val vanuit Friesland over het water naar Schiedam was getransporteerd, iets wat veel bekijks trok, is deze uiteindelijk succesvol gemonteerd. “Het blijft op zo’n moment altijd spannend om te zien of alles netjes past”, aldus Van der Burg. “Maar bij een werkbezoek hoorden we dat alles soepel en voorspoedig is verlopen. Het hijsen van de brug gaat geruisloos en het klapperen is dankzij de hydraulische oplegging verleden tijd. Dit konden we vervolgens ook met eigen ogen en oren konden aanschouwen en werd bovendien bevestigd door de aanwezige, tevreden brugwachters.”