Grote hefdeur voor constructiehal in Newcastle

In het Engelse Newcastle staat sinds april 2023 een nieuwe constructiehal van staalconstructiebedrijf Iemants, onderdeel van EIFFAGE Smulders. Tijdens de productie hiervan was het bedrijf nog op zoek naar een partij die de engineering van de grote hefdeur – 47 bij 34 meter en met een totaalgewicht van 136.000 kilogram op zich kon nemen. Ervaring uit eerdere, vergelijkbare projecten maakte Technisch Buro C. De Heer hiervoor de uitgelezen partij.

In het verleden ontwierp Technisch Buro C. De Heer al vaker soortgelijke hefdeuren, onder meer voor Huisman Equipment. “Via Huisman is Iemants ook bij ons terechtgekomen”, vertelt directeur André van der Maarl. “Zij zagen daar onze deur en wilden er zelf ook een voor hun nieuwe hal in Newcastle. Zo is de opdracht bij ons terechtgekomen. Samen met Huisman maakten we het basisontwerp van de hijsinrichting voor de hefdeur, inclusief aandrijving. Akerveld, een werktuigbouwkundig ingenieursbureau waarmee wij vaker samenwerken, maakte vervolgens de berekeningen en tekeningen van die hijsinrichting. Omdat ook Huisman in het verleden vergelijkbare ontwerpen heeft gemaakt, namen zij de toetsing van ons ontwerp voor hun rekening.”

Eerdere ervaring
De ervaring met eerdere hefdeuren was essentieel voor dit project, merkte ook modelleur Matthijs van der Burg. “Het is voor mij de basis geweest om het model op te zetten. Dat kon ik doen aan de hand van die eerdere tekeningen.” Van der Maarl vult aan: “Doordat we dit eerder gedaan hebben, wisten we ook waar we tegenaan konden lopen. De inbedrijfstelling van zo’n hefdeur luistert bijvoorbeeld heel nauw. Dat wisten we nu van tevoren, dus konden we al op voorhand heel kritisch naar de toleranties kijken.”

Vervorming
Waren er dan ook grote verschillen met de eerdere hefdeuren? “Deze deur bestond net als die uit ons vorige project uit negen panelen, maar deze waren dit keer een stuk meer gedrongen. Het zwaartepunt lag daardoor meer naar de buitenkant. Het was een behoorlijke rekenopgave om dat qua vervorming voldoende in de hand te houden”, zegt Van der Maarl. Van der Burg: “Voor mij was het nieuw om een hefdeur van deze grootte te modelleren. De uitdaging is bovendien dat het ontwerp van de deur in gesloten én in open toestand moet kloppen. Eigenlijk verwerk je dus twee modellen in één model, om zo eventuele ‘clashes’ aan het licht te brengen en deze tijdens het ontwerp op te lossen.”

Korte tijdsspanne
Bijzonder aan dit specifieke project was ook de korte tijdsspanne. “In september 2022, toen het project voor ons begon, was Iemants zelf al druk bezig met de engineering en productie van de hal. Een harde eis was dat deze in april 2023 operationeel zou zijn.” Dat was een intensief proces, legt Van der Burg uit. “Wij moesten snel schakelen, maar waren tegelijkertijd afhankelijk van keuzes die de andere partijen moesten maken. Welke componenten gaan we gebruiken en van welke leveranciers? Deze moesten wij vervolgens weer inpassen in ons model.”

Wekelijks overleg
Strakke communicatie was dus noodzakelijk. En dat verliep uitstekend, zo blikt Van der Maarl terug. “Iemants was bezig met de hal, wij met de deur, Akerveld met de aandrijving en Huisman op de achtergrond met de verificaties. Met z’n allen overlegden we wekelijks over onze voortgang, maar ook over de knelpunten. Door te delen waar we tegenaan liepen, konden we hier snel oplossingen voor zoeken en deze uitwerken. Zo bleek het bijvoorbeeld een uitdaging om onze deur goed in de deuropening van Iemants te laten passen. Uiteindelijk hebben we de deur daarom iets smaller gemaakt.”

Transparante panelen
Het resultaat is een goed functionerende hefdeur, die op tijd is opgeleverd en Iemants in staat stelt om de aankomende productiedeadlines te halen. “De transparante panelen die voor de deur zijn gebruikt, zorgen bovendien dat het personeel in een goed verlichte hal kan werken. Dat is erg belangrijk voor het hoogwaardig laswerk aan offshore constructies, waaraan hoge eisen worden gesteld”, aldus Van der Maarl. “Het gebruik van deze panelen komt de kwaliteit van de producten van Iemants ten goede.”